Jul og advent

Denne spennende mørketiden er full av forventning og glede!

Ventetiden frem til julaften fyller vi med julestemning i barnehagen.

Vi lager julepynt, baker og lager hemmelighetsfulle gaver som er et resultat av barnas kreativitet.

Desember skal være en fredelig tid i barnehagen, uten stress og mas. Vi ønsker å formidle julebudskapet på en enkel og glad måte. Vi drar på juleteater og de eldste barna drar på julebesøk til Sæteren gård.

I begynnelsen av desember har vi julegrantenning på ettermiddagen, der foreldre, søsken og annen familie er invitert. Barna synger julesanger og det serveres pepperkaker og gløgg.

Vi har adventssamlinger i stabburet der vi leser julefortellinger, synger julesanger og snakker om forventninger til jul. I førjulstiden flytter den inn en liten ramp i stabburet. Denne rampen heter Nissen Blom. Han har vært på besøk i barnehagen hver førjulstid i mange, mange år. Ingen har noen ganger sett han, men vi vet at han er der. Hvis vi er flink til å lage grøt til han hver ettermiddag, legger han igjen litt pepperkaker til oss. Men, hvis vi glemmer det så finner han på rampestreker.

Tradisjonen tro er det luciafeiring og nissefest før vi tar juleferie.