Brannvern og førstehjelp

Gjennom året blir vi godt kjent med brannbamsen Bjørnis og førstehjelpsdukken Henry.

Oktober er brannvern- og førstehjelpsmåned her i Blommenholm barnehage. Brannbamsen Bjørnis er utviklet for å møte barns behov for omsorg og trygghet ved brann og andre ulykker, og gi barn og voksne gode råd om brannvern. Vi bruker han i barnehagen som en del av vårt temaarbeid om brannvern.

Henry – førstehjelp for barnehagebarn er et pedagogisk læringsopplegg utviklet for barn mellom 3-6 år. Målet er å lære de eldste barna i barnehagen om førstehjelp.

Målet er å øke barns bevissthet om, kjennskap til og interesse for førstehjelp. Samtidig handler det om å utvikle omsorgsevne, ansvar og hjelpevilje hos barna og å spre kunnskap om Røde Kors' kjerneverdier som humanitet og nøytralitet. Ideen om at selv små barn kan ta ansvar, vise omsorg og hente hjelp er en viktig del av Henry-opplegget.